Nog maar zeer recent publiceerde de Nederlandse douane volgend bericht:
Geïmporteerde goederen van buiten de EU vallen vanaf 1 oktober 2023 onder nieuwe Europese regels: het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Vanaf die datum moeten importeurs rapporteren over deze goederen, vanaf 1 januari 2026 geldt bovendien een registratie- en betalingsverplichting.
Deze koolstof-heffing wordt ingevoerd om een gelijk speelveld te creëren tussen producten die in de EU geproduceerd worden en ingevoerde goederen. Europese producenten moeten straks emissierechten (ETS) kopen, terwijl dit buiten de EU doorgaans niet aan de orde is. (C)BAM, zo maar ineens dus; waar komt dit vandaan en geldt dit voor alle goederen? Gelukkig niet, maar dat het impact voor bedrijven gaat hebben, dat is wel duidelijk. Ook kunnen na 31 december 2024 alleen geautoriseerde aangevers de getroffen goederen importeren.